FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/01/2006

Har jag rätt till studiemedel efter examen?

Jag undrar om min rätt till studiemedel de sista veckorna under examensarbetesperioden... Examensarbetet består av 10 poäng som är schemalagda till de sista 10 veckorna av utbildningen, men om man vill kan man jobba med examensarbetet parallellt med tidigare studier. Jag har gjort det och planerar således att ta ut min examen minst 5 veckor i förväg. Betyder detta att jag inte har rätt till studiemedel för de sista veckorna i 10-poängskursen? Hittar inget på CSN:s hemsida om sådana fall, hoppas att ni kan hjälpa mig!

Lawline svarar

När en student avslutar sina studier tidigare än planerat kommer skolan att rapportera detta till CSN. Följden av detta blir att studiestödet inte betalas ut under denna period (alternativt att redan utbetalat belopp kommer att krävas tillbaka). Om du tar din examen fem veckor i förväg kommer du alltså inte att ha rätt till studiestöd under denna period. Vill du ha mer information kring detta föreslår jag att du kontaktar CSN.
Sofie OlofssonRådgivare