FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/06/2007

Kameraövervakning av anställda?

Hej. Jag undrar om det finns någon paragraf som reglerar hur övervakningskameror placeras i en lokal. T.ex får en kamera placeras så den övervakar de anställda under arbetstid? Detta gäller en hotellreception med gemensam entré till restaurang. Finns det något man inte får filma med en övervakningskamera i denna miljö?

Lawline svarar

Hej! Frågor som rör denna typ av kameraövervakning regleras i lag om allmän kameraövervakning, se http://lagen.nu/1998:150 . För att få sätta upp övervakningskameror i en hotellreception krävs tillstånd från Länsstyrelsen. När prövning huruvida tillstånd ska ges görs en bedömning vad gäller nyttan med kameran i förhållande till de inskränkningar i den personliga integriteten som kameran innebär. Kameran ska sedan vara fast monterad och filmar således det den är riktad mot, oavsett om detta är gäster, anställda etc. Det ska dock alltid finnas skyltar som säger att området är kameraövervakat. Vänligen,
Rådgivare