FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/02/2006

Vad har jag rätt till enligt min försäkring?

Vad gäller i denna försäkring? Jag och min optiker är oense om vad som gäller i allriskförsäkringen för min sons glasögon. Glasögonen gick sönder genom olyckshändelse. Turligt nog blev det bar a glasen som behövdes ersättas. Frågade om det mot extra kostnad skulle gå att få styrkan ändrad på glaset. Döm om min förvåning vid svaret. - Glaset ersätts endast med exakt den gamla styrkan p.g.a. Att det är vanligt att kunderna ”tappar” bort eller får sina glasögon ”förstörda” strax innan garantitiden går ut. -Och då får ju kunden nya glasögon. !! ( i vårt fall nytt glas)Denna butik utgår från att jag som kund är en lögnare och bedragare. Som kund känner jag mig kränkt i detta antagande. I Ersättningsvillkoren står följande: 1. Allriskskyddet gäller för de glasögon som anges i detta allriskskyddsbevis. 2. 3. genom skada bla.bla…. 4. Ersättning utgår med nya eller likvärdiga glasögon eller reparation genom vår försorg. Kontantersättning utgår ej. Ersättningsvaran får maximalt uppgå till det värde som anges på allriskskyddet. Eventuell merkostnad betalas av kund. I ersättningngsvillkoren står inget om att glasögonen endast ersätts med lika styrka. Inte heller kan jag läsa någonstans att det är otillåtet att få styrkan ändrad. Butiken har ett fast pris för alla glas oavsett styrka. Varans värde blir ju detsamma oavsett glas. Att vi betalar synundersökningen är helt okej då det är en merkostnad. 8. Din rätt enligt detta avtal bortfaller eller begränsas - om du i bedrägligt syfte uppgett, förtigit eller dolt något av betydelse för skadans bedömning. Behövs det vittnen till hur olyckan gick till med glasögonen finns flera personer att vidtala.

Lawline svarar

Hej! Ursäkta att svaret dröjt, men vi har hög belastning just nu. Hoppas du har överseende med detta. Om det står på detta sätt i din försäkring borde din son vara berättigad att få nya glas till glasögonen. Om glasen kostar lika mycket finns det ingen anledning att inte sätta i nya glas med rätt styrka. Om ni dessutom erbjuder er att betala extra för allt som kostar extra, borde han inte motsätta sig detta. Som jag ser det borde han antingen ge ut glasen som ni önskar, och har rätt till enligt försäkringen, eller om han nu tror att ni begått försäkringsbedrägeri får han väl polisanmäla det. Dock kan han inte bara vägra då det borde vara fråga om att han då frångår det avtal ni slutit. Vidare, om du nu har vittnen, borde du ha uppfyllt det beviskrav som åligger dig, när det är fråga om försäkringsbedrägeri. Lycka till!
Fia BergRådgivare