FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/06/2007

Missbruk av fullmakt? Brottslig gärning?

Hej! En släkting till mig har under en längre tid tagit hand om en annan äldre släktings ekonomi som denne, på grund av sin hälsa, inte haft möjlighet att sköta själv. Det har främst rört sig om betalningar av räkningar. För att underlätta detta har den här personen fått en fullmakt på den äldres konton. Fullmakten är av en typ som ger fullständig behörighet att disponera kontonas tillgångar. Nu är det så att denna person har missbrukat fullmakten genom att använda sig av tillgångarna för egna ändamål. Har denna personen begått något brott juridiskt sett? Kan man hävda här att det finns en muntligt utfäst befogenhet från fullmaktsgivarens sida som inskränker fullmaktens behörighet till det att den främst ska användas för att betala räkningar?

Lawline svarar

Hej Det är svårt att bedöma fullmakten utan att ha läst den, om den är skriftlig. Banker kan ha egna blanketter för detta. En fullmakt är dock giltig även om den är muntlig men banken behöver inte godta en sådan fullmakt. Som jag förstått det kan din släkting disponera den sjukes konton, inget verkar ha sagts om befogenhetsinskränkningar. Det kan vara svårt att visa vilka inskränkningar som finns för fullmäktigen. Generellt kan man dock säga att tanken med en fullmakt är att en person ska kunna handla för en annan persons (huvudmannens) räkning. Fullmakten ger fullmäktigen behörighet att fritt disponera konton men fullmakten gavs för att huvudmannen (din sjuke släkting) behövde hjälp att sköta vissa delar av sin ekonomi. För mig verkar det som att det är underförstått att fullmäktigen inte ska använda bankmedlen för sina egna utgifter utan endast sköta löpande betalningar för huvudmannen. Har inget i den vägen sagts så kan det bli svårt att hävda att det finns en muntlig befogenhetsinskränkning. Vet din sjuke släkting om att fullmäktigen har disponerat över tillgångarna på detta sätt och inte gjort något åt det, kan man ev. säga att denne har medgivit det i efterhand. Det är svårt att bevisa en befogenhetsinskränkning, men omständigheterna och tanken med fullmakten tyder på att fullmäktigen i vart fall inte ska använda medlen för egen räkning. Detta ligger inte i huvudmannens intresse och ligger inte i linje med den lojalitetsplikt som en fullmäktig kan sägas ha. Det bör vara möjligt att kräva tillbaka det som fullmäktigen har använt för egen del. Straffrättsligt kan det röra sig om någon form av förmögenhetsbrott. Det som ligger närmast till hands är troligen trolöshet mot huvudman, 10:5 BrB om man inte kan klassificera det som stöld, 8:1 BrB. Stöld avser i regel fysiska objekt viket banktillgodohavanden inte är. Det anses heller inte möjligt att ha besittning över ett banktillgodohavande så länge man inte tar ut det i kontanter. Det kan därför vara svårt att klassificera gärningen som förskingring. För trolöshet mot huvudman gäller att en person som har visst uppdrag uppsåtligen har missbrukat en förtroendeställning och orsakat skada för huvudmannen, 10:5 BrB. Brottsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1962:700 Om fullmakt kan du läsa mer i Avtalslagens andra kapitel, http://www.lagen.nu/1915:218 och om sysslomän i Handelsbalken, kap. 18, http://www.lagen.nu/1736:0123_2. Med vänlig hälsning
Rådgivare