FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/01/2006

Underårigas rätt att ingå avtal

Hej, Jag har en fråga ang. ett avtals giltighet. Jag är på väg att köpa en webbtjänst (webhoosting) som drivits av ett par minderåriga personer ( de är 16-17 år ). Tjänsten har drivits som ett hobbyprojekt utan något bolag. Det som köpet omfattar är dels domännamnet och dels kundregistret. Min fråga gäller om de minderåriga har rätt att ingå avtal. (De driver Handelsbolag vid sidan av hobbyprojektet). Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej! Enligt 9:1 föräldrabalken, se http://www.lagen.nu/1949:381, Får en person under 18 år inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser. En person som är 16 år får dock, enligt 9:3 föräldrabalken, råda över vad denne genom eget arbete förvärvat efter det att han fyllt 16 år. Förvaltningsrätten omfattar inte utan vidare sådan egendom som erhållits genom gåva av t ex föräldrarna. Jag vill därför rekommendera dig att prata med pojkarnas föräldrar innan du ingår avtal med dem för att få föräldrarnas samtycke eller åtminstone försäkra dig om att pojkarna själva har rätt att råda över den aktuella egendomen.
Sofia FjellandRådgivare