FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/05/2007

Vad gäller mellan delägare av gemensamt ägd fastighet?

Hej! Jag äger en sommarstuga med tomt uppe inorrland med min syster, problemet är att hon struntar i att betala några utgifter överhuvudtaget när det gäller stugan, när det kom till min vetskap att hon inte betalt räkningarna var elanläggningen redan nedmonterad. Jag undrar vad hennes skyldigheter gentemot mig är, måste inte hon meddela mig när det gäller stugans väl o ve, jag bor 150 mil ifrån henne och stugan, kan jag få överta hennes del om hon som nu missköter och låter det förfalla, hon hindrar mig även att nyttja stugan eftersom hon använder stugan som förråd mot min vilja MVH Maud

Lawline svarar

Hej! Då två eller fler personer gemensamt äger en fastighet och man inte har avtalat särskilt om förvaltningen av denna regleras förhållandet av samäganderättslagen, vilken du finner http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Varje delägare innehar, där inget annat sagts, varsin lika stor andel av fastigheten och ansvarar för kostnaderna för egendomens förvaltning i förhållande till sin andel. Om det finns två delägare innebär detta alltså att varje delägare skall stå för hälften av kostnaderna för underhåll, el, sophämtning etcetera, se 1 och 15 §§. Kan delägarna sinsemellan inte komma överens om hur förvaltningen skall skötas kan man som delägare ansöka om att det skall förordnas en god man, som kan ta över ansvaret för förvaltningen av egendomen, 3 §. Kostnaden ligger naturligtvis kvar på delägarna. En delägare kan också om det inte finns synnerliga skäl ansöka om att fastigheten skall försäljas, 6 §. Även den gode mannen kan om det är nödvändigt besluta att försälja fastigheten, 4 §. Avslutningsvis bör nämnas att eftersom lagen är dispositiv, den gäller om ingenting annat har avtalats, finns det ingenting som hindrar överenskommelser mellan delägare som går ut på att man så att säga köper ut varandra eller liknande. Kan man enas om hur förvaltningen skall ske kan det också vara en god idé att skriva ett avtal som reglerar detta för att undvika eventuella framtida tvister. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare