FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/05/2007

Ansvar för lös hund

En man kommer gående på trottoaren med sin hundvalp. Denna är kopplad med ett sk. Flexikoppel som är utsläppt 2,5-3m. De går förbi en trädgård där en Schäfer är ute. Enligt mannen rusar Schäfern mot valpen som blir rädd och hoppar ut på gatan där det kommer en bil. Hunden blir påkörd, men inte illa skadad. Enligt valpägaren är schäfern ute på trottoaren men detta är mycket oklart. Verkar inte som om någon mer har sett det inträffade. Vem bär ansvaret? Schäferns ägare är polisanmäld.

Lawline svarar

Hej! Trots att terminologin kan tyckas märklig, har ägaren till hundvalpen drabbats av en s.k. sakskada (en fysisk skada på lös egendom). Enligt 6 § lag om tillsyn över hundar och katter, har hundägare ett s.k. strikt ansvar för skador som orsakas av hunden. Med detta menas att man som hundägare alltid är ansvarig för skador som ens hund orsakar, oavsett om man varit vållande eller inte. Trots att det i detta fall rör sig om ett strikt ansvar krävs emellertid att det finns ett relevant orsakssamband (adekvat kausalitet) mellan skadorna och hundens handlande. Med andra ord krävs det att skadorna har orsakats av hunden för att det strikta ansvaret skall inträda. Att med säkerhet säga om det är schäfern som har orsakat skadan, är dessvärre mycket svårt mot bakgrund av informationen i frågan. Om man dock skulle komma fram till att det är schäfern som orsakat skadorna är dennes ägare därför troligtvis ansvarig. Det bör dock framhållas att frågan kompliceras av att samtliga inblandade tycks ha ett strikt ansvar (hundägare samt bilföraren) och av denna anledning kan en slutlig fördelning av ersättningsansvaret variera. Lag om tillsyn över hundar och katter finner du http://lagen.nu/1943:459
Lawline RådgivareRådgivare