FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/05/2007

Kan omyndig ingå avtal?

Kan jag sätta ut en hund med fodervärds avtal till person som ej fyllt 18 år? Om inte, kan annan person än målsman skriva på med henne?

Lawline svarar

Den som är under 18 år är omyndig och får som huvudregel inte ingå avtal (9 kap 1 § Föräldrabalken). Detta är ett undantag från den i Sverige annars rådande avtalsfriheten. Enligt 10 kap 2 § Föräldrabalken är barnets föräldrar förmyndare om barnet står under vårdnad av dessa . I 6 kap 11 § Föräldrabalken stadgas att vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Det krävs därmed att fodervärdsavtalet sluts med barnets föräldrar, om dessa är barnets vårdnadshavare. Föräldrabalken hittar du http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19490381.htm. Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare