FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/05/2007

Kontrollavgift vid olovlig parkering

Hej ! Jag har en fråga om Lag 1984:318 om kontrollavgift vid olovlig parkering, 10 §. Bakgrund: Jag parkerade på en privat parkering i Uppsala och erlade erfoderlig avgift. Trots det fick jag en kontrollavgift på 350 kronor. Vid kontakt med parkeringsbolaget säger de, att parkeringsplatsen är uppdelad i två zoner och att jag stod i fel zon. Enligt min uppfattning framstår det som uppenbart oskäligt att på denna grund ta ut kontrollavgift. Stöder 10 § min uppfattning?

Lawline svarar

Enligt 10 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering får kontrollavgift inte tas ut om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt. Att döma av formuleringen på lagrummet skall undantaget från kontrollavgift tillämpas restriktivt. Enligt uttalanden i förarbetena till nämnda bestämmelse bör det krävas mer än att försumligheten är ursäktlig för att markägaren inte skall ha rätt att ta ut kontrollavgift. En avgift bör inte få tas ut om försummelsen berott av någon oförutsebar omständighet av mer än bagatellartad natur. Som exempel anges egen eller en nära anhörigs sjukdom. Också andra situationer som den ansvarige inte kan påverka själv bör vara skäl nog. Däremot bör inte den som glömt att förete parkeringstillstånd utan vidare kunna undgå avgift. (prop. 1983/84:104 s. 21-22). Att du betalt fel avgift bör därför inte falla in under undantaget i 10 §. För att kontrollavgift ska få tas ut krävs dock att parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken. (3 § i lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering). Om erforderlig skyltning fanns vid parkeringsplatsen finns det som jag ser det ingen rättslig möjlighet för dig att komma undan kontrollavgiften. Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare