FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/05/2007

Oskäligt avtal i videobutiken?

Jag har hyrt en dvd. Sedan slarvade familjen bort den och först efter 10 dagar återfanns den och återlämnades. Ingen rabatt lämnades utan samma hyra varje dygn, totalt ca 261 kr. Är detta skäligt mot bakgrund av att de fått tillbaka filmen, plus en ersättning som de kan köpa minst 2 nya för?

Lawline svarar

För hyra av en film, som juridiskt hänförs till lös sak, finns ingen lagreglering. Man får därför helt enkelt se vad som står i avtalet mellan dig och videobutiken. Här verkar avtalet säga att förseningsavgiften motsvarar dygnshyran. Avtal kan förvisso jämkas med stöd av 36 § avtalslagen (http://www.lagen.nu/1915:218), men här får du betala för det antal dagar du haft filmen utan att betala för den. Det kan inte anses vara oskäligt, eftersom butiken hade kunnat hyra ut filmen till någon annan för motsvarande betalning om du återlämnat den i tid. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare