FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/05/2007

Samboegendom

Hejsan. Hoppas ni kan hjälpa mig detta. Jag och min sambo har just separerat och jag behöver hjälp med att få veta mina rättigheter. Vi har bott tillsammans i två år nu och varit ihop i 4 år. Vi köpte detta hus och flyttade in tillsammans. Vi har bott i detta hus i ca 1 år det är hon som står för husets köpekontrakt. Där dras 3500 kr från mitt konto till hennes varje månad. Mat och dylika grejor köper vi lite var till hands alltså menar jag saker till hem och oss. Vill också säga att min sambo har gått sjukskriven i 4 år pga depression från hennes förra förhållande. Jag själv har ett fast jobb. Alla mina saker som jag hade innan kom vi överens om att kasta så jag har knappt någonting eget kvar utan det mesta är hennes saker. Är totalt rådvill, snälla hjälp mig med min fråga vet ej vad jag skall göra. Hon säger att jag inte har någon rätt alls eftersom huset står på henne.

Lawline svarar

Hej, När ett samboförhållande tar slut ska det på någon av parternas begäran genomföras en bodelning. I bodelningen ingår endast samboegendom. Med samboegendom menas sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen har förvärvats för gemensam använding. Det avgörande vid bedömningen av om bostaden ska ingå i samboegendomen är alltså om ni har köpt den för bo i den tillsammans, se 3§ Sambolagen (http://lagen.nu/2003:376). Som jag förstår din fråga har bostaden köpts för att bo i den tillsammans och därför ska den ingå i bodelningen. Det spelar ingen roll att det endast är din sambo som står på köpebrevet. Angående möblerna ni förde med er in boet var för sig behöver inte ingå i bodelningen. Det ni har köpt för att använda tillsammans ska dock ingå. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare