FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/04/2007

Underhållsstöd när barnet flyttat hemifrån

Om mitt barn flyttar hemifrån månaden efter han fyllt 18 för att bilda egen familj, han skall studera vidare - hur blir det med underhållsstödet då, som jag får för honom? Han skall bli pappa i oktober -07?

Lawline svarar

Föräldrar är försörjningsskyldiga för sitt barn till dess att barnet fyller 18 år. Går barnet vid den tidpunkten fortfarande i skolan förlängs försörjningsskyldigheten så länge skolgången pågår, men längst till barnets 21-årsdag. Med skolgång menas endast grundskola och gymnasium, inte högskoa och vidarestudier. För att få förlängt underhållsstöd krävs dock att barnet fortfarande bor hos den ena föräldern. När man flyttar hemifrån förväntas man kunna försörja sig själv. Alla förändringar i boendesituationen skall anmälas till försäkringskassan. Om din son fortsätter att bo hos dig kan han ansöka om det förlängda underhållsstödet, som i så fall betalas ut direkt till honom och inte till dig. Läs mer i föräldrabalkens 7:e kapitel http://www.lagen.nu/1949:381#K7 . Med vänlig hälsning,
Miranda BergRådgivare