FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/04/2007

Bindande hyresavtal via e-post?

Hej! Hur bindande är en e-postkorrespondens när det gäller uthyrning av semesterstuga? Jag har inte skrivit under nåt avtal, men uthyraren påstår att den e-posten jag skrev till honom ang. min avsikt att hyra hans stuga är lika bindande som ett skrivtligt avtal. Jag vill absolut avstå från att hyra och/eller stugan av personliga skäl. Hur gör jag? Kan han tvinga mig att betala hyran? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Uthyrning av semesterstuga regleras genom ett s.k. hyresavtal. Dessa avtal har i sig inget formkrav vad gäller avtalets ingående utan avtalet följer allmänna avtalsprinciper. Det normala vid hyra är dock att parterna kommit överens om att avtalet skall vara skriftligt men är som sagt inget formkrav. Däremot bör observeras att enligt jordabalken 12 kap. 2 § , se http://www.lagen.nu/1970:994#K12 , skall ett hyresavtal upprättas skriftligen om hyresvärden eller hyresgästen begär det. Det att svårt att direkt svara på om ett avtal mellan dig och uthyraren föreligger utan att titta på den e-postkonversation som ni haft. Ett avtal kan komma till stånd enbart genom e-postkorrespondens och avgörande blir således om du uttryckligen accepterat ett avtalsanbud genom en sk. accept. Men detta menas att du anses ha ingått ett avtal om det kan utrönas att du accepterat, tackat uttryckligen ja, till det avtalsförslag som givits dig. Däremot är det den som påstår att avtal har ingått som har bevisbördan härför. Är fallet som så att ett avtal har ingåtts så gäller de regler angående hävning som ni avtalat om, vilket är svårt att uttala sig något om när man inte kan ta del av konversationerna. Huvudregeln är att en avtalspart måste bära konsekvenserna att den framtida händelseutvecklingen blir oförmånlig. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare