FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/04/2007

Klassas e-post som vanlig post?

Klassas email som vanlig post? Tex om jag emailar att jag vill säga upp ett medlemskap, gäller detta likadant som om jag postat ett handskrivet brev och sagt upp mitt medlemskap?

Lawline svarar

Hej! Det finns inget rakt svar, ja eller nej, på den frågan utan detta är i första hand en avtalsfråga. Det beror på vad du och motparten har avtalat om och vad som framgår av medlemsvillkoren för vad som innefattar en giltig uppsägning. Många medlemskap kräver en skriftlig uppsägning, och vad som då rent ordagrant åsyftas är en skriftlig uppsägning med underskrift, dvs då räcker det inte med vanlig e-post. Finns inget avtalat alls så torde en uppsägning via e-post kunna fundera, men motparten kan då få svårt att validera att det verkligen är du som har avsänt e-postmeddelandet. Så på rak arm kan man inte allmänt hävda att e-mail klassas som vanlig post, det är en definitionsfråga och som främst regleras i avtalen. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare