FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/04/2007

Arvsavstående vid skulder?

Min bror och jag kommer att ärva vår mor inom kort. Min bror har dessvärre en del skulder hos bl a Kronofogden. Kan han avstå sin rätt till arvet till förmån för mig?

Lawline svarar

Genom ett arvsavstående till din fördel kan din bror förhindra att kronofogden utmäter arvet för hans skulder. Detta eftersom han genom att göra avståendet aldrig tillträder sitt arv. Men han måste se till så att arvsavståendet är formellt riktigt och görs senast vid bouppteckningen. Med vänlig hälsning
Rådgivare