FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/04/2007

Återbetalning "efter förmåga" av revers

Hej! Jag har en fråga gällande revers. Jag är den som är i skuld, till en privatperson, där jag inte har haft möjlighet än att betala. På reversen finns inget konkret förfallodatum skrivet utan vi kom överens om att skriva "Efter förmåga". Meningen med det var att kunna vänta tills jag hade arbete, då jag vid tillfället då reversen skrevs var student. Min undran är nu om han kan kräva mig på pengarna i dagsläget då jag är arbetslös. Han har "pratat" om att sälja reversen för att få in pengarna. Vad är det som gäller egentligen vid ett sånt här tillfälle?

Lawline svarar

Hej! Om inte en förfallotid är avtalad är du enligt 5 § Skuldebrevslagen (SkbrL) skyldig att betala när han som har reversen kräver det. Ni har tagit in klausulen ”betalning efter förmåga” som kan vara lite svårt att tolka. Om han skulle kräva dig på pengar bör du kunna hävda att du måste kunna betala för alla nödvändiga utgifter som krävs för att leva såsom mat, hyra, telefon m.fl. Skulle du sedan ha något över kanske det är möjligt att göra en avbetalningsplan så att du betalar av lite varje månad. Beträffande försäljning av reversen är det möjligt och då träder köparen in i säljarens ställe och kan således kräva dig på betalning men under förutsättning av ”betalning efter förmåga”. Vänliga hälsningar
Anna MannRådgivare