FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/04/2007

Dröjsmålsränta enligt Räntelagen

Hej Vi lånade goda vänner 100 000 kronor i februari 2004 de lovade att återbetala senast augusti 2004, detta har vi ett skrivet papper på. Sedan råkade de i ekonomisk knipa och vi har inte fått några pengar ännu, det är över 3 år sedan. Det är ingen mening att "gå vidare" i ärendet eftersom de lever på socialhjälp och bor gratis i släktings hus. Nu avser vi att skicka en skrivelse som talar om räntan för denna tid och i fortsättningen, men vi vet inte vad vi skall taga för ränta för den tid som gått och framåt? De kan inte säga när vi får pengarna men vi hoppas och tror att vi får dem inom 2 år och då har det gått 5 år (4½ år över tiden). Tacksam för lite information om hur vi skall göra. Mvh

Lawline svarar

Hej Precis som ni skriver är det inte meningsfullt att i dagsläget ”gå vidare” genom att till exempel vända sig till Kronofogden och begära utmätning hos era vänner. Detta eftersom det inte skulle inbringa några pengar till er därför att de helt enkelt inte har några medel att återbetala sin skuld med. Detta tvångsmedel blir endast intressant att använda sig av om de framöver hamnar i en bättre ekonomisk situation men fortfarande inte betalar. Det skriftliga dokument ni upprättat i anledning av lånet är av största vikt att bevara. Detta eftersom det utgör ett enkelt skuldebrev enligt Skuldebrevslagens 26 §, vilket ur bevissynpunkt kan vara nödvändigt att ha om problem uppstår framöver. Det är däremot viktigt i preskriptionshänseende att, precis som ni avser att göra, påminna om lånet. En fordran som er preskriberas nämligen tio år efter dess tillkomst enligt Preskriptionslagens 2 §, vilket innebär att ni förlorar rätten att kräva ut pengarna, såvida inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Att skicka ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran till era vänner om fordringen i form av en angivelse av skulden samt upplupen ränta är att betrakta som ett preskriptionsavbrott enligt Preskriptionslagens 5 § och är därför en god idé. Efter det att preskriptionen avbrutits genom krav eller erinran från er sida löper en ny preskriptionstid från dagen för avbrottet. Eftersom ni inte har avtalat om någon ränta vid försening med betalning är det Räntelagens regler som gäller, dessa hittar ni http://lagen.nu/1975:635 . Enligt dess 3 § utgår dröjsmålsränta för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg från förfallodagen. Eftersom ni skriftligen dokumenterat att era vänner skall återbetala pengarna senast i augusti 2004 utgår ränta från och med den 1 september 2004. Detta då den 31 augusti i ert fall kan anses vara avtalad förfallodag. Enligt Räntelagens 6 § beräknas räntans storlek enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan med tillägg av åtta procentenheter. Referensräntan fastställs för varje kalenderhalvår genom beslut av Riksbanken och uppgår för närvarande till 3,00 %. Denna information går att finna http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=18409 på Riksbankens hemsida . Övriga referensräntesatser av intresse för er beräkning är; • 2006-07-01, 2,50 % • 2006-01-01, 1,50 % • 2005-07-01, 1,50 % • 2005-01-01, 2,00 % • 2004-07-01, 2,00 %. Viktigt för er att uppmärksamma är även att dröjsmålsränta inte utgår som ränta på ränta. Vid bestämmande av storleken på räntan för varje år utgår ni därför hela tiden från det ursprungliga skuldbeloppet om 100 000 kronor. Med vänlig hälsning
Rådgivare