FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/03/2007

Hur förlorar ett skuldebrev sin rättsverkan?

Hur häver man ett skuldebrev? Jag och min far ingick ett efter ett lån som gick ut på att han äger 15% av min lägenhet. Nu vill han bli utlöst och det är ok, men hur "häver" jag skuldebrevet? River det? Skriver man inget ifall det finns en kopia? Mvh,

Lawline svarar

Hej. Om jag förstår din fråga rätt så har du ett skuldebrev på att din far har lånat dig pengar och att du nu har återbetalat dessa? Svaret på din fråga beror på hur skuldebrevet ser ut. Är det ett så kallat enkelt skuldebrev, som anger att du är skyldig din far pengar så utgör skuldebrevet enbart ett bevis. Har du betalat så är skulden betald och din far kan inte kräva dig igen oavsett om han har kvar skuldebrevet. Vill du vara säker på att skuldebrevet ändå inte kan användas emot dig kan du riva det, begära tillbaka det eller anteckna på det att du har betalt. Rör det sig om ett så kallat löpande skuldebrev, som anger att du skall betala till innehavaren av skuldebrevet (exempelvis en check) måste du återta skuldebrevet för att inte riskera att någon annan än din far kräver betalning. Innehavaren av skuldebrevet har rätt till betalning då denne visar fram skuldebrevet. Du kan alltså ta tillbaka skuldebrevet, förstöra det eller anteckna på det att du har betalt. En kopia på ett enkelt skuldebrev har enbart bevisverkan (om du är osäker, be att få alla kopior) En kopia på ett löpande skuldebrev är utan verkan. Med vänlig hälsning
Rådgivare