FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/05/2007

Straff och skadestånd vid grov kvinnofridskränkning

Hej! Jag undrar om jag t.ex. blev misshandlad då jag var gravid av min man framför hans kompisar (de kommer inte vittna).Han slog mig i ansiktet och knuffade och piskade mig på ryggen med en sladd. Han slog mig i huvudet efter att vårt barn blev fött så jag föll på marken bakom en dörr. Han sa även att han skulle hugga mig och letade efter en kniv på köksbänken. Han slog mig i ansiktet, sparkade mig på benen då jag ammade och hotade att döda mig. Han blev ursinnig då jag inte ville göra abort med vårt andra barn och slog sönder tallrikar och försökte slå mig. Men jag flydde medan hans släkting låste in honom i köket och jag fick missfall. Han slog mig hårt i tinningen framför vår dotter som skrek, jag fick minnesförlust i tre dagar och en bula stor som en golfboll... Har inte direkt bevis mer än att han erkänner en del av det och har bild på bulan som var stor som en golfboll. Vad kan han få för straff samt jag få för skadestånd?

Lawline svarar

Hej! Jag tycker att det verkar som om det du har utsatts för utgör ett brott som heter grov kvinnofridskränkning. Med grov kvinnofridskränkning avses ingen bestämd handling i sig, utan syftar på att på samma gång bestraffa dels de olika brottsliga handlingarna, dels det långvariga obehag som de orsakat offret. För att ett beteende ska klassas som grov kvinnofridskränkning krävs att förövaren är en man och offret är hans fru eller sambo, och dessutom att a) sådan misshandel som du beskriver eller andra brott har skett vid minst tre olika tillfällen och b) beteendet har utgjort en upprepad kränkning av kvinnans självkänsla och trygghet. Om så bedöms vara fallet döms mannen bara för grov kvinnofridskränkning, och inte särskilt för varje handling. Om någon av handlingarna skulle bedömas vara särskilt allvarlig – i ditt fall kan jag möjligen tänka mig det tillfälle då du fick minnesförlust – brukar man dock ”bryta ut” den handlingen och döma särskilt för den under rubriken grov misshandel. För att straff och skadestånd ska kunna komma i fråga krävs förstås att det går att bevisa att din man faktiskt begått brotten. Detta kan ofta vara svårt när det rör sig om våld i hemmet. Om han har erkänt brotten, eller om du har läkarintyg och dokumentation på de skador du har fått, är det enklare. Annars kanske du har berättat för någon om vad som hänt, eller fört dagbok? Det är upp till domaren att i varje enskilt fall bedöma hur starka bevisen är, så det går inte att säkert säga i förväg om bevisen kommer att anses starka nog för en fällande dom. Vad gäller straff så kan grov kvinnofridskränkning medföra fängelse i mellan 6 månader och 6 år. Inom detta intervall kan domstolen välja, men det är vanligast att straffet ligger i intervallets nedre tredjedel. Det är också möjligt att domstolen dömer ut ett villkorligt straff istället för fängelse. Om någon av handlingarna skulle anses vara grov misshandel tillkommer straff för detta, mellan ett och tio års fängelse. Dessa läggs ihop, men man ger ”mängdrabatt” på straffen ju fler brott det rör sig om. Vad gäller ditt skadestånd är detta mycket individuellt och ändras från fall till fall. Det är därför, tyvärr, helt omöjligt för mig att förutsäga vilken ersättning du skulle kunna få. För att ge dig en uppfattning kan jag dock nämna att skadeståndet i två fall av grov kvinnofridskränkning som Högsta Domstolen dömt de senaste åren uppgick till 40 000 kr respektive 80 000 kronor. Detta är som sagt endast för att ge dig en vag uppfattning om vad det kan röra sig om, och INTE någon prognos över vad du skulle kunna få. Om du själv vill läsa på närmare om dessa brott hittar du grov kvinnofridskränkning http://www.lagen.nu/1962:700#K4P4a och grov misshandel http://www.lagen.nu/1962:700#K3P6 . Med vänlig hälsning
Rådgivare