FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/03/2007

När måste man senast begära bodelning?

hej hur lång tid efter man kan göra allra senast bo delning efter skilmässa m.v.h

Lawline svarar

Hej Möjligheten att begära bodelning i samband med en skilsmässa anses inte kunna bli preskriberad. Man kan alltså begära det nästan hur långt som helst efter att man har skilt sig. Detta beror på att man ser rätten att göra anspråk på bodelning mer som än äganderätt än som ett obligationsrättsligt anspråk, och därför blir rätten inte preskriberad. Dock finns det en del fall i praxis då rätten att begära bodelning har gått förlorad på grund av passivitet. I rättsfallet NJA 1993 s. 570 hade maken under lång tid underlåtit sig att påkalla bodelning. HD ansåg då att det kunde uppfattas som en eftergift av makens rätt i det gemensamma hemmet, och rätten att påkalla bodelning gick därmed förlorad. Med vänlig hälsning
Anna BergmanRådgivare