FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/02/2006

Samägandeavtal

Finns det någon möjlighet att få tag på ett samägandeavtal? Det behöver inte vara ifyllt. Läser juridik på Handels i Göteborg och vi skall nu göra ett sådant avtal. Problemet är att ingen har hittats något exemplar på sådant. Är detta något ni kan hjälpa oss med. Vidare undrar vi också om vad som är väsentligt att ha med. 1 Ägarna - andelarna per person i procent 2.Nyttjanderätt 3.Underhåll/renovering invändigt/utvändigt 4 Fasta/löpande kostnader 5. Extrautgifter 6. Om en part vill ändra på huset (byta ut köket, bygga altan, bygga om, bygga ut stora detaljer) 7. Försäljning 8. Kan jag ge bort/sälja min andel till mr x som jag vet att övriga andelare hatar? Är detta relevanta frågor att ta upp? Har vi missat något? Om någon dör, vad händer då om testamente ej finns? Kan man i samägandeavtalet skriva in förköpsrätt, dvs om den som ärvt vill sälja så har andelsägarna första tjing på att köpa ut den. Kan man via samägandeavtalet skriva vad som sker med berörd andel om olyckan är framme och någon dör.

Lawline svarar

Lawline kan tyvärr inte utforma något avtal åt er. Däremot finns avtalsmallar och formulär att tillgå i bland annat Norstedts formulärbok samt www.dokumera.se. Ett tips då ni formulerar ert samägandeavtal är att gå igenom samägandelagen och med ert avtal fylla ut och ändra de bestämmelser som inte passar er aktuella situation. De punkter ni har föreslagit är relevanta att ha med i den utsträckning som de inte regleras genom samägandelagen. Exempelvis den första punkten gällande ägarna och procentandelar per person så presumerar samägandelagen att samtliga samägare äger lika stora lotter i egendomen om annat ej framgår, den punkten är endast relevant att ta med om ni önskar reglera äganderätten annorlunda. Samäganderättslagen ställer inga formkrav på samägandeavtal. Lagen är dispositiv och man kan därför utan problem reglera eventuell förköpsrätt. Däremot får avtalet inte inkräkta på reglerna om arv och testamente. Ni kan således genom avtalet reglera fram en förköpsrätt då en arvinge vill sälja sin andel, men inte ge delägarna företräde att framför en arvinge förvärva egendom av dödsboet.
Rådgivare