FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/10/2005

Rätt till öppet köp?

Har man automatiskt öppet köp eller bytesrätt på ett klädesplagg som man har köpt, precis som att man har två veckors ångersrätt på postorderprodukter? Eller är det upp till butiken att bestämma?

Lawline svarar

Det finns ingen lag som ger dig rätt till varken bytesrätt eller öppet köp när du handlar i butik. Däremot har du naturligtvis rätt att reklamera varan om det skulle vara något fel på den och som du själv nämner har du även två veckors ångerrätt på varor du handlat via postorder inom Sverige.
Rådgivare