FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/12/2005

Ställningsfullmakt

Om en lärare skriver ett avtal med kommunen för skolans räkning, ett där hans elever är inblandade, och det visar sig att han inte har rätt att sluta gällande avtal vad händer då? Ogiltigförklaras avtalet eller tvingas läraren stå för eventuella kostnader själv (som enligt avtalet skolan ska stå för) eller händer något annat. Vore även tacksam för svar på vilka lagar jag kan vända mig till för att finna ett svar på detta fall.

Lawline svarar

Den lag som blir tillämplig i det här fallet är avtalslagen, se http://www.lagen.nu/1915:218. Enligt 10 § 2 st kan en anställd pga dennes ställning binda sin arbetsgivare till ett avtal som den anställde ingått. Det krävs dock att den anställde handlar inom behörigheten som följer av anställningen. Handlar den anställde utanför behörigheten blir inte arbetsgivaren bunden av avtalet. Behörigheten är vad den anställde kan göra och är således beroende av ställningens art och bestäms närmare genom sedvänja eller lag. Om motparten, i det här fallet kommunen, inte varit medveten om att den anställde inte hade behörigheten att ingå avtal med dem kan de erhålla skadestånd från den anställde. Detta följer av 25 §.
Michael WittingRådgivare