FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/02/2007

Fråga huruvida en bostadsrätt ingår i bodelningen

när min svärmor gick bort,bestämde min fästman och jag att vi skulle bli sambo i denna bostadsrätt.Lägenheten varderades,och hans båda syskon fick den summa som dom skulle ha. Jag flyttade in efter ca 5 mnd,och då skrev vi ett avtal att jag skulle sitta kvar i orubbat bo om det skulle hända min sambo något. Vid dödsfall av oss skulle värdet delas till mina och hans barn. Så blev vi gifta efter nåt år,och då skrev vi halva bostads rätten på mig, hos bostadsrätts föreningen.Nu står vi båda som ägare. Nu ska vi skiljas och jag undrar, har jag lagligt rätt till halva bostaden vid försäljning, för min man vill bo kvar?

Lawline svarar

Hej! Egendom som inte är enskild genom till exempel testamente eller äktenskapsförord är giftorättsgods (se ÄB 7:1, 2 http://www.lagen.nu/1987:230). Allt giftorättsgods skall fördelas mellan makarna vid äktenskapsskillnad (se ÄB 9:1 http://www.lagen.nu/1987:230 och ÄB 10:1). Såvida inte bostadsrätten genom testamente har tillskrivits din make som hans enskilda har du rätt till hälften. Din man måste således lösa ut dig om han vill bo kvar. Vänligen
Lisa SwansonRådgivare