FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/01/2007

Fel på häst - grund för hävning?

Hej! Jag köpte en häst den 19 februari 2006. Den 20 december 2006 så var jag och röntgade honom. Han vart då utdömd pga lösa benbitar och pålagringar i bakbenen. Jag har även expertutlåtande som säger att hans lösa benbitar är grunden till allt och att dom förmodligen fanns där från födseln. Så nu undrar jag om jag kan häva köpet eftersom att det var ett dolt fel när jag köpte honom? Och kan man häva köpet efter att man har avlivat en häst? Det är nämligen bestämt att han ska avlivas den 30 januari 2007. Mvh Jenny

Lawline svarar

Hej En köpare har rätt att häva ett köp på grund av fel, om felet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Det framgår av 39 § köplagen. I ett rättsfall som liknar din situation ( NJA 1976 s 678) bedömdes felet vara av väsentlig betydelse. Fallet rörde en såld ridhäst som visade sig behäftad med en redan vid köpet föreliggande sjukdom i hovarna, fång, som gjorde den otjänlig för det avsedda ändamålet liksom för de flesta andra användningssätt. Det borde därför vara möjligt att häva köpet. Du måste dock reklamera felet inom skälig tid. Du bör därför meddela säljaren så snart som möjligt. Vid hävning skall prestationerna gå åter. Jag har inte funnit någon direkt regel som rör huruvida man kan reklamera även om man låtit avliva, i detta fallet, en häst. Utifrån att prestationerna vis hävning skall gå åter skulle jag nog inte avliva hästen före hävning. Kontakta istället säljaren. Köplagen hittar du http://lagen.nu/1990:931 Vänligen
Rådgivare