20 kap. 8a § ärvdabalken - när bouppteckning inte måste förrättas

Om skulderna var mer är tillgångarna i en bouppteckning, varför gjordes den då? Har för mig att en bouppteckning inte behövs då. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Det stämmer inte riktigt, men liknande bestämmelser finns! Enligt 20 kap. 8a § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K20P8a) gäller att någon bouppteckning inte behöver upprättas om den dödes tillgångar jämte den dödes andel i efterlevande makes giftorättsgods inte räcker till att betala begravningskostnader och dylikt.

Notera att bestämmelsen inte kan tillämpas om tillgångarna utgörs av tomträtt eller fast egendom. För att bestämmelsen ska kunna tillämpas krävs även att dödsboanmälan till Skatteverket görs av socialnämnden.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare