FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/01/2006

Brutet löfte om projektanställning

Jag blev muntligt lovat projektanställning efter avslutat praktik. Innan praktikslut har jag frågat om det gäller fortfarande och fick besked, att jag ska fortsätta komma "som vanligt", så jag tackade nej till ett annat jobb och började arbeta. Efter 3 veckors arbete fick jag ett nytt besked: högsta chefen godkände inte anställningen, så jag får inte projektanställningen. Jag kontaktade personalchefen och blev inbjuden till ett möte. Vad bör jag veta inför mötet. Vad säger arbetsrätten? (statligt verk)

Lawline svarar

Hej! Praktikarbete ingår i begreppet visstidsanställningar LAS 5 § se lagen http://lagen.nu/1982:80 . Visstidsanställningar får endast förekomma under de nämnda förutsättningarna i paragrafen. Om anställningsavtalet har tidsbegränsats i strid med paragrafen skall avtalet gälla tills vidare. Här kan du alltså börja med att kontrollera om din praktikanställning enligt lag skall övergå till fast anställning. Är denna möjlighet utesluten kan du angripa din personalchefs brutna löfte om projektanställning. Ett muntligt löfte om anställning är lika bidande som ett skriftligt. Det finns heller inget krav i lagen på att anställningsavtalet i sig måste vara skriftligt. Erat avtal kan du hävda under förutsättningen att din personalchef genom sin anställning har behörighet att självständigt besluta över anställningar. Att han då överträtt sin befogenhet från högsta chefen saknar betydelse för din möjlighet att hävda avtalets giltighet. Är det däremot så att personalchefen handlat utöver vad hans anställning tillåter och ett samtycke från högsta chefen är nödvändigt vid nyanställning, kommer du inte att kunna åberopa avtalet gentemot högsta chefen och företaget. Eventuellt kan du i det senare fallet yrka på skadestånd för den skada du åsamkats. Jag rekommenderar dig att rådgöra med din fackförening om hur du skall gå vidare i frågan.
Rådgivare