FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/01/2007

Ansvar för lånad sak

En elev lånar dyrbar utrustning från sin institution för sin undervisning; utan skriftlig kvittens eller annan ansvarsförbindelse (än den underförstådda - 'den som lånar har ansvar för det lånade'). Väskan med utrustningen försvinner (blir stulen eller ramlar av från cykelstyret på väg hem) och studenten, nyss inflyttad till orten, har inte hunnit ordna någon hemförsäkring. Utrustningen är inte försäkrad av institutionen. Kan universitetet kräva studenten på utrustningens värde? Varför får institutionen inte försäkra den här typen av utrustning? Har universitetet någon skyldighet att upplysa studenten om vikten av en gällande hemförsäkring vid utlåning? Borde universitetet tillhandahålla någon lösning som flyttar risken från studenten (t ex ett låsbart skåp på skolan e dyl)?

Lawline svarar

11 kap 1 § Handelsbalken stadgar att den som lånar något ska ge tillbaka det i samma skick som den var när den lånades. Allmänt betyder det att normalslitage är ok men om den lånade saken slits mer än normalt eller tappas bort är det den som lånat saken som är skyldig att ersätta utlånaren för denna skada om slitaget eller borttappandet berott på lånarens vårdslöshet. Det föreligger även s k presumtionsansvar vilket betyder att den som lånar något har bevisbördan för att visa att skadan på den lånade egendomen inte beror på vårdslöshet hos lånaren. Kan lånaren inte visa att skadan var en olyckshändelse eller vållats av någon annan presumeras det att denne vållat skadan och därmed blir denne skadeståndsskyldig. Det spelar ingen roll om utrustningen inte är försäkrad eller om det inte finns någon skriftlig ansvarsförbindelse. Universitet bör inte heller ha något ansvar att upplysa om vikten av en gällande hemförsäkring, det är upp till var och en att bestämma om de vill vara försäkrade eller ej. Då jag inte vet hur egendomen kommit bort så är det svårt att säga om lånaren varit vårdslös men ofta kan man komma ganska långt med sunt förnuft – att lämna något värdefullt utan uppsikt är vårdslöst, likaså att frakta det utan att se till att det är fastspänt ordentligt. Angående frågan varför institutionen inte får försäkra utrustningen bör du nog kontakta universitetets försäkringsbolag då jag inte ens vet vad det är för utrustning du syftar på. Med Vänliga Hälsningar,
Raoul MehtaRådgivare