FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/01/2007

Arvsrätt efter efterlevande make.

Jag är ensamt barn. Mina föräldrar bodde i en villa. 1995 avled min far och min mor bodde kvar i huset "i orubbat bo". Så småningom sålde min mor huset och flyttade till en bostadsrätt. När hon dör, kan hon testamentera bort någon del av sin kvarvarande egendom inklusive bostadsrätten till någon annan?

Lawline svarar

Hej När din mor går bort kommer du att dels få ut ditt arv efter din far, som utgör en del av din mors dödsbo. Hur stor del beror på hur det såg ut när din far gick bort jämfört med hur de ser ut idag, se 3 kap. 2 och 4 §§ ÄB. Dessutom har du rätt till laglotten efter din mor, dvs hälften av den kvarlåtenskap som hon kommer att lämna efter sig. Resten av egendomen är hon dock fri att förfoga över och kan testamentera bort. Allt detta regleras i 3 kap. ÄB samt i 7 kap. 1 § ÄB. Se hela Ärvdabalken http://lagen.nu/1958:637 . Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare