18 år gamla skulder drivs av kronofogden, fråga om preskription

Hej. Jag har skulder hos trafikförsäkringsföreningen som är från 1999. Ca 18 år gamla. Dom har gått till kronofogden nu. Kan dom driva så gamla skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Skulder preskriberas efter 10 år om du inte får någon påminnelse eller nytt krav dessförinnan. 3 år för konsumentskulder, alltså t.ex. fakturor från produkter du köpt (2 § preskriptionslagen). Mer detaljerat om vad som utgör en påminnelse, ett s.k. preskriptionsavbrott, finns i 5 §.

Om preskriptionsavbrott skett så kan skulderna gå till kronofogden. Om du misstänker att det inte skett, skriv detta till kronofogden och kräv att de avslutar processen.

Hoppas det besvarar din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare