Kan testamentstagare vara boutredningsman eller testamentsexekutor?

Min son är svårt sjuk i cancer och ligger på sitt yttersta, Han har 2 barn med sin f.d. sambo. De har separerat men har gemensam vårdnad om barnen, 3 och 5 år gamla. Sonen vill att barnen i princip skall ärva allt med undantag för vissa specifikt angivna saker av minneskaraktär men utan större ekonomisk värde. Det finns fastighet, bilar. antikviteter m.m. till ett ganska högt värde. Sonen vill att hans syster skall vara testamentesexekutor då han anser att hans f.d. sambo inte har rätt omdöme om ekonomiska frågor. Min fråga är om det är problem att i testamentet ange att systern skall vara testamentesexekutor och boutredningsman samtidigt som hon erhåller föremål av mindre värde. Totalt kommer barnen att ärva så mycket att en överförmyndare kommer att bli inkopplad.

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
Det föreligger inget hinder att utse testamentstagare (eller dödsbodelägare) till testamentsexekutor eller boutredningsman. Se ärvdabalken 19:3 st. 2. Däremot kan det i många fall vara mindre lämpligt att testamentstagare är testamentsexekutor/boutredningsman, eftersom intressekonflikter kan uppstå mellan dödsbodelägarna. Detta är en avvägning din son får göra. Förväntas tvistigheter kan det vara en god idé att låta någon utomstående vara testamentsexekutor och boutredningsman. Dödsbodelägare får inte förordnas till skiftesman vid arvskiftet, se ärvdabalken 23:5. Uppstår tvistigheter kring själva arvskiftet och någon begär att rätten förordnar skiftesman, kommer alltså någon utomstående att förordnas.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar

Amanda HarryssonRådgivare