Vad kan detta vara för fullmakt? Fullmakt efter faderns död

Min pappa har avlidit,hans fru kontaktade mig om att skriva en fullmakt men jag förstod inte riktigt till vad, jag är särkulle barn och fick veta att min pappas fru inte fick röra någonting,så jag undrar om fullmakten gäller bouppdelning,hon sa att jag skulle ha två ojäviga vittnen.

Lawline svarar

Hej!

Jag tror att det kan röra sig om en fullmakt som antingen ges till en av dödsbodelägarna eller till en juridisk byrå för att dödsbodelägaren ensam eller byrån ska kunna sköta bouppteckning, inhämtning av nödvändiga handlingar m.m. för dödsboets räkning. I annat fall behöves alla dödsbodelägarnas samtycke för att rättshandlingar ska kunna företas för dödsboets förvaltning m.m. Eftersom att du är särkullbarn så blir du dödsbodelägare jämte hustrun och ev. andra arvtagare och därför kan inte hustrun göra något med dödsboets egendom utan ditt samtycke. Därför vill hon ha fullmakt för att kunna förvalta och avveckla dödsboet utan att behöva ditt godkännande för varje rättshandling dödsboet företar. Om du inte vill att hon ska kunna handha dödsboet fritt så bör du inte skriva på fullmakten. Om ni har olika åsikter om hur dödsboet ska skötas kan det också i vissa fall vara lämpligt att överlämna förvaltningen och avslutet till en familjejurist som opartiskt kan förvalta dödsboet och ta hänsyn till såväl dina som hustruns önskemål.

Jag kan dock inte med full säkerhet säga att det är just en sådan fullmakt, men med tanke på den situation du beskriver så finner jag det sannolikt.

Vänligen,

Fanny OlssonRådgivare