Arvsfördelning

Fru A och herr B är gifta och har 3 gemensamma barn.De skiljer sig. Herr B får en son med frk C. De är inte gifta. Frk C dör och sedan även herr B. Hur och när sker arvsfördelningen efter herr B för de 4 barnen?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

När fröken C dör har hennes son rätt att få ut arvet efter henne direkt då hon inte är gift med herr B.

När sedan herr B dör ska arvet efter honom fördelas på de arvsberättigade. Herr B är inte gift vid dödsfallet och därför kommer arvet att direkt falla ut till de fyra bröstarvingarna. De fyra barnen får dela på kvarlåtenskapen och får en fjärdedel var.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare