Boutredningsman

Bodelning och dödsboavslut, hur kan jag påverka så detta kommer till stånd då annan part ej samarbetar?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Förefaller det sig så att du är dödsbodelägare har du möjlighet att begära att rätten skall förordna om en boutredningsman som har i uppdrag att förvalta dödsboet istället för dödsbodelägarna, 19 kap. 1 § ärvdabalken. Boutredningsmannen skall i avvecklingssyfte självständigt göra boutredningen och företräda dödsboet, 19 kap. 11- 12 § § ärvdabalken.

Enligt 17 kap. 1 § 2 st. äktenskapsbalken är den som utsett så som boutredningsman att se som bodelningsförrättare, personen kommer således se till att bodelning görs. Vidare gäller även enligt 23 kap. 5 § ärvdabalken med hänvisning till 17 kap. 1 § 2 st. äktenskapsbalken att boutredningsman även fungerar så som skiftesman i de fall att dödsbodelägarna inte är överens gällande hur arvet ska skiftas dem emellan.

I det fall att det rådet motsättningar er dödsbodelägare emellan råder jag dig därför att begära hos behörig tingsrätt att de ska förordna om boutredningsman.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637
Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare