Ogiltigförklaring av gåvobrev

Hej ! En god vän till mig har som jag ser det blivit lurad att genom gåvobrev ge bort 2 fastigheter till ett värde av ca 1,5 milj. Till saken hör att min gode vän har diagnos Alzheimers. Han har gjort polisanmälan men polisen anser att brott inte kan styrkas utan hänvisar till civilrätt. Förmånstagaren till gåvan är hans föredetta fru (skilde sig för ca 25 år sedan). Då vi har en väldigt nära relation så vet jag att han inte har haft för avsikt att ge bort dessa fastigheter och han berättade för mig om gåvobrevet när det redan var skrivet och klart. Min fråga till er är om det går att få gåvobrevet ogilltigförklarat ? Han bor fortfarande kvar i den ena fastigheten trots att gåvobrevet skrevs för över ett halvår sedan. En intressant information är att det är fel personnummer angivet på gåvobrevet. De har lyckats skriva helt fel 4 sista siffror på gåvogivaren. Kan det misstaget vara tillräckligt för att ogiltigförklara ett gåvobrev ? Vore tacksam om ni ville ge er bild av vad vi har för möjligheter så snart som möjligt. Tack på förhand !

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett gåvobrev som rör fastigheter måste uppfylla vissa krav för att vara giltigt. Både gåvogivaren och gåvotagaren ska skriva under gåvobrevet. Gåvotagaren ska även ansöka om lagfart (bli registrerad som ägare) hos Lantmäteriet. Så länge dessa krav är uppfyllda torde gåvobrevet vara giltigt. Gåva av fastighet regleras i Jordabalkens fjärde kapitel 29 - 31§§, här.

Ett gåvobrev är en typ av avtal och som huvudregel gäller att avtal ska hållas. Trots denna huvudregel kan avtal i undantagsfall ogiltigförklaras. För det första kan gåvobrevet ogiltigförklaras enligt lagen om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning. Där anges att ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt, se här. Då ska gåvotagaren lämna tillbaka vad hen mottagit eller betalaersättning för värdet. Den som gör gällande att avtalet är ogiltigt ska visa både att en psykisk störning förelåg när avtalet ingicks och att avtalet ingicks på grund av den psykiska störningen.

Gåvobrevet kan även ogiltigförklaras enligt avtalslagen, se här. I ditt fall skulle ocker enligt 31 §, avtal i strid med tro och heder enligt 33 § och 36 § avtalslagen kunna vara tillämpliga. För ocker enligt 31 § krävs att gåvotagaren utnyttjat gåvogivarens trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig själv förmåner. För att ogiltigförklara enligt 33 § krävs att omständigheterna vid slutandet av avtalet var sådana att det skulle strida mot tro och heder att åberopa dem. Till sist skulle även 36 § avtalslagen vara tillämplig och då kan ett avtalsvillkor lämnas utan avseende om det är oskäligt bland annat på grund av omständigheterna vid avtalets tillkomst. Kan någon av dessa grunder bevisas är gåvobrevet ogiltigt.

Det finns alltså olika möjligheter i ditt fall att ogiltigförklara gåvobrevet. Det svåra är dock att bevisa orsakssambandet mellan den psykiska sjukdomen och upprättandet av gåvobrevet, dvs att bevisa att det inte var gåvogivarens verkliga vilja att ge bort fastigheten.

Vänliga Hälsningar!

Lawline RådgivareRådgivare