Arvsrätt sambo

Sambo? Hej! Jag äger ett hus till 100% och ska ev bli sambo :-D Vi har inga gemensamma barn Om han går in som hälften ägare vad händer då om jag dör före honom? Om jag äger 100 % av huset och jag dör före honom. Vad händer då? Mvh Eva

Lawline svarar

Hej Eva!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Vad roligt att du ska bli sambo. Sambos har ingen automatisk arvsrätt efter varandra. Om en sambo dör har den efterlevande sambon alltså ingen rätt till arv. Detta innebär att din framtida sambo som hälftenägare vid din bortgång kommer att få hälften av huset. Om du själv fortsätter att äga 100% av huset kommer huset däremot helt att tillfalla dina arvingar och din sambo har ingen rätt till det. För att reglera eventuella arvsfrågor kan det vara bra att skriva ett testamente er emellan. Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare