Säga upp hyresrätt

hejsan jag är i stånd med att söka äktenskapsskillnad, jag hade en hyresrätt sedan 2år inann jag gifte mig och nu vägrar hon flytta ut och jag har skrivit mig hos min dotter, och hon vägrar betala nå i hyra, kasn jag byta lägenhet till en mindre eller säga upp den, varför ska jag betala en dyr hyra och hon bo där gratis. vi har inga gemensamma barn. men hon har en dotter på 14år, vi har varit gifta i ca 6mån. så min fråga är, vad kan jag göra för att få ett slut på detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Enligt äktenskapsbalken 7:4 kan makarnas gemensamma bostad utgöras av en hyresrätt. I det här fallet är hyresrätten din, men eftersom det utgör er gemensamma bostad så har du inte rätt enligt äktenskapsbalken 7:5 att avhända dig den gemensamma bostaden.

När äktenskapsskillnaden går igenom kommer ni att göra en bodelning och då får den make som bäst behöver bostaden ta över den, äktenskapsbalken 11:8. Oftast brukar man då ta hänsyn till om någon ska bo kvar där med barn(gemensamma eller egna). Men eftersom lägenheten är din från början är det även väldigt sannolikt att du får tillbaka den.

Med vänlig hälsning,

Susanne CermeniusRådgivare