Bouppteckning

Jag är ett av två särkullsbarn. Vid mötet för bouppteckningen lästes testamentet upp efter min far. Hans hustru skulle ha fri förfoganderätt över min fars efterlämnade arv. Laglotten ska vi få ut. Men när jag kontrollerade med äktenskapsregistret så finns det ett äktenskapsförord. I Äktenskapsförordet står följande att all egendom som endera av oss vid tiden för boskillnadsdommen ägde därvid eller därefter förvärvat eller härefter förvärvar, även som avkastning av all nu nämnd egendom , skall utgöra den makens giftorättsgods. Ytterligare en bilaga finns registrerat. Varför tar man inte upp att det finns ett äktenskapsförord. Är det till men för mig att det inte läggs fram. Eller ska jag tro att min styvmoder är snäll och därför inte tar fram äktenskapsförordet?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 20:5 Ärvdabalken ska äktenskapsförord, om sådant finns, bifogas som bilaga till bouppteckningen. Jag skulle därför råda dig att informera den som ansvarar för bouppteckningen om äktenskapsförordet existens för att bouppteckningen ska bli riktig och att bodelning och arvskifte sedan kan ske efter riktiga grunder. Om inte äktenskapsförordet uppmärksammas innan bouppteckningen registreras hos Skatteverket måste en tilläggsbouppteckning göras, varpå en ny förrättning måste hållas, 20:10 Ärvdabalken.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare