FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/04/2013

Bodelning med anledning av makes död

Hej! Min far har precis dött och hans fru (ej min mor) lever men är dement och har en god man. Frun har en bil skriven på sig som är skuldbelagd och nu vill gode man sälja bilen för att betala skulden. Min fråga är om bilen går som enskild egendom då min far inte står på ngr papper eller ingår den i dödsboet? Kan gode man betala skulden på bilen utan att kontakta oss arvtagare (mig och min bror) och betala från dödsboets konto? Hoppas ni kan hjälpa oss!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

När ett äktenskap upplöses genom en makes död ska en bodelning göras mellan makarna innan kvarlåtenskapen kan fördelas mellan den avlidnes arvingar. Vid bodelningen ska makarnas giftorättsgods med avdrag för makarnas skulder ingå, och den efterlevande maken ska vid bodelningen ha rätt till hälften av makarnas giftorättsgods efter avdrag för skulder. Om bilen är enskild egendom ska den inte ingå vid bodelningen. Bilen kan vara enskild egendom om din fars hustru fått den i arv eller gåva med förbehåll om att det ska vara hennes enskilda egendom eller om den gjorts till enskild egendom genom ett äktenskapsförord mellan din far och din fars hustru. Är bilen inte enskild egendom är den giftorättsgods och ska därför ingå i bodelningen. Vid bodelning med anledning av en makes död ska, om den efterlevande maken begär det, vardera sidan som sin andel behålla sitt giftorättsgods. Om en sådan begäran görs kommer din fars hustru att bli ägare till bilen då den är hennes giftorättsgods och den kommer alltså inte att ingå i din fars kvarlåtenskap.

Vänliga hälsningar,

Hanna Wingren

Lawline RådgivareRådgivare