FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/04/2013

Serveringstillstånd för försäljning av mat och dryck på privat fest

Hej jag och några vänner ska hyra en lokal för att ha en fest och servera grillad mat och alkohol. Vi kommer ta ut en summa för detta och det kommer inte vara vinstdrivande vad gäller alkoholen (från systembolaget), men vi kommer gå med vinst med maten för den summan vi tänkt att ta. Det är en privat tillställning med inbjudna vänner till oss. Nu har vi börjat diskutera detta huruvida detta är lagligt eller ej. Några började jämföra det med de studentskivor som man i unga dagar var på då man fick betala en summa för maten och festen, men att man också visste att arrangörerna gick med vinst. Vi har förstått att man kanske måste ha ett tillfälligt serveringstillstånd, men vi vill ju i sådana fall endast ha ett som berör serveringen av mat. Finns det, och behöver vi ens ha det då det gäller människor vi känner och en privat tillställning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är en privat tillställning och serveringstillstånd gäller bara alkohol (inte mat). Huvudregeln är att serveringstillstånd krävs för alkohol, undantag finns dock i 8 kap. 1 a § alkohollagen (2010:1622). Där står att serveringstillstånd inte krävs om

1. enstaka tillfälle med bestämda personer
2. utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker

Problemet i ert fall är att försäljningen avseende maten anses vara "annan kostnad för deltagarna" som står i punkt två. Jag råder er att ringa er kommun (som är de som utfärdar serveringstillstånd) så ni inte råkar bryta mot alkohollagen.

Lycka till!

Rådgivare