Bouppteckning - god man

Hej! Min farfar gick bort for nagra veckor sedan. Nu vill min syster gora bouppteckningen utan proffesionell hjalp, (hon var god man for var farfar redan). Vi ar inte de basta vanner och har inte haft nagon kontakt forran nu. Helst hade jag velat att en jurist tagit hand om boupptackningen efterson det ror sig om ganska mycket pengar samt del i fastighet. Ska jag lita pa att allt gar ratt till eller kan jag krava att en tredje part gor boupptackningen och vart vander jag mig i sa fall da? Om jag nu gar med pa att min syster tar hand om boupptackningen vad ska jag da krava av henne for att se att allt ar riktigt? Jag bor utomlands, sa det kanns som jag inte har nagon kontroll om vad som sker, jag vet heller inte hur mycket tillgangar som finns i dodsboet.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att du och din syster är de enda arvingarna (genom istadarätt) och att er farfar inte hade någon maka eller sambo när han avled.

Normalt ska bouppteckning efter den döde förrättas senast tre månader efter dödsfallet (Ärvdabalken 20 kap 1 §). I bouppteckningen ska den avlidnes tillgångar och skulder antecknas sådana de var vid dödsfallet (tillgångarnas värde och skuldernas belopp) (ÄB 20 kap 4 § st. 1). Den som tar hand om dödsboets egendom (antagligen din syster) ska utse två gode män att förrätta bouppteckningen, dessa ska vara kunniga och trovärdiga (ÄB 20 kap 2 §). De gode männen ska skriva under och därvid intyga "att allt har blivit riktigt antecknat och att tillgångarna har värderats efter bästa förmåga" (ÄB 20 kap 6 § st. 3) .

I förarbeten (SOU 1931:16 s. 272) uttalas "Att delägare ej kan vara bouppteckningsförrättare torde ligga i sakens natur och får för övrigt anses framgå därav, att bouppteckningsförrättare betecknas såsom god man. Bouppteckningsförrättare kan ej heller den vara, som föranstaltar om bouppteckningen". Detta medför att den som t.ex. är arvinge (dödsbodelägare), ombud eller testamentstagare, inte själv kan vara god man (bouppteckningsförrättare). Uppdraget ska alltså lämnas till två utomstående personer.

Om du är orolig över dödsboets förvaltning kan du begära att en boutredningsman tillsätts (ÄB 19 kap 1 §). Detta kan vara en utväg om dödsbodelägarna inte kan komma överens angående dödsboets förvaltning, avveckling och arvsskifte. Ansökan om en sådan görs vid den tingsrätt där den avlidne hade hemvist vid dödsfallet.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare