Felaktig värdering av egendom i arvskifte

Hej! För ca 1 år och 4 månader sedan tog jag och mina syskon ut vår arvslott efter vår döda far. Min fars hustru (inte vår mor) kommer nu ca 1 år och 4 månader och begär en korrigering som hon har upptäckt (ett fel som tydligen hennes anlitade juridik firma har gjort). Det innbär att vi måste betala tillbaka pengar till henne. Kan hon komma nu och begära detta? Ska vi få betala för att en juridik firma har räknat fel?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
Eftersom du skriver att du och dina syskon tagit ut er arvslott efter er far tolkar jag detta som att ett formenligt arvskiftesavtal har upprättats, dvs. att samtliga parter har undertecknat ett avtal där det framgår vilken egendom som utgår till vilken arvinge. I och med att arvskiftesavtalet har undertecknats av ex-frun har hon godkänt både värderingen och lottläggningen och därmed gäller den avtalsrättsliga principen pacta sunt servanda, "avtal ska hållas". Det torde enbart vara i extrema undantagsfall som ett arvskifte kan klandras pga. felaktiga värderingar. Som jag ser det har ex-frun därmed mycket små möjligheter att med framgång kräva pengar av er på grund av detta.

Amanda HarryssonRådgivare