FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/03/2013

Familjeförhållanden i folkbokföring

Jag har aldrig träffat min far och min mor har aldrig berättat om honom. Jag vet att han ska stå registrerad som min far (har hört detta från min mormor), och jag undrar vilken myndighet jag ska kontakta för att få ut dessa papper så jag kan få reda på vem min far är.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Folkbokföringen registrerar vilka som bor i Sverige och vart de bor. Uppgifter om namn, personnummer och familjeförhållanden registreras också i folkbokföringen. Det är Skatteverket som har hand om folkbokföringen i Sverige och därmed är det denna myndighet som bör kontaktas i ditt fall.

Skatteverket är en förvaltningsmyndighet och omfattas därmed av förvaltningslagens tillämpningsområde. Enligt 4 § ska varje myndighet lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde.

Med vänliga hälsningar,

Oscar CamposRådgivare