Sambors arvsrätt

Min sambo har ett fritidshus som är hans enskilda egendom eftersom hans mor vill att det stannar i deras släkt. Han löste ut syskon och det skrevs ett avtal där det står att modern har nyttjanderätt så länge hon önskar. Där står även att gåvan ska återgå till henne om min sambo skulle avlida. Vad innebär det för våra numera myndiga barn? Är jag rätt ute om jag tror att det blir så här; - gåvan återgår till modern - när modern avlider får barnen dela med moderns dotter Hur kan vi komma runt problemet? Eftersom vi satsat senaste 20 åren på detta hus känns det fel att det inte ska tillfalla våra barn...

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ni inte är gifta ärver du och din sambo inte varandra om en av er skulle avlida. Däremot skulle en bodelning ske där den gemensamma bostaden (permanent bostad) och ert gemensamma bohag skulle delas lika emellan er. Den avlidnes del av detta ingår sedan i arvet efter denne och fördelas ut bland arvingarna. Om din sambo skriver ett testamente där han testamenterar delar av sitt arv till dig kan det dock bli som så att du får överta fritidshuset.

Rädslan din sambos mor känner är alltså inte befogad under förutsättning att det inte finns något testamente. Din sambos tillgångar kommer fördelas lika mellan era barn (hans bröstarvingar).

Om avtalet är giltigt så kommer fritidshuset att återgå till din svärmor om din sambo avlider. När hon sedan avlider fördelas arvet efter henne mellan hennes barn och precis som du säger kommer dina barn då att få dela på din sambos lott.

Om din svärmor inte har något problem med att barnen ärver fritidshuset kan ni upplysa henne om hur det ligger till rättsligt. I annat fall så kan du och din sambo ingå någon form av överenskommelse om vad som händer med det eventuella mervärdet som finns i fritidshuset efter de åtgärder och pengar ni lagt ner i det. Hur en överenskommelse närmre skulle se ut är svårt att gå in på.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare