Möjligheten att testamentera till förmån för bröstarvinge och till nackdel för sambo

Hej, Min far äger sin bostadsrätt nu och hans sambo har inte varit i bilden en lång tid och dom har inget avtal sen tidigare. Jag undrar om min far gör ett testamente där han lämnar sin bostadsrätt till mig kommer jag ärva den 100% eftersom jag har hört att sådant kan vara komplicerat.? Med vänliga hälsningar Anna

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om din far är ensam ägare till bostadsrätten kan han utan hinder testamentera denna till dig. Det som på något plan kan komplicera saken är en eventuell bodelning, som kan komma att ändra äganderättsförhållande till bostadsrätten. En bodelning mellan sambor omfattar dock endast samboegendom, vilket utgörs av bl.a. sambors gemensamma bostad, om denna förvärvats för gemensam användning. För detta, se 3 och 8 §§ sambolagen. Det är därför inte på något sätt säkert att bostadsrätten över huvud taget blir föremål för en eventuell bodelning mellan din far och hans sambo. Även om den skulle ingå i en bodelning är det vidare inte säkert att äganderätten till bostadsrätten skulle komma att övergå till din fars sambo.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare