Avtala om förbud att överklaga?

I ett civilrättsligt avtal mellan ett byggbolag och en enskild person (ägare av en bostadsrätt) finns avtalsvillkoret att personen inte får överklaga en framtida detaljplan som ca 1 år efter avtalet ställdes ut av kommunen för synpunkter från sakägare. Är sådant villkor ogiltigt (oskäligt) vid prövning i domstol?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt gäller som huvudregel att part inte kan avtala bort sin rätt till domstolsskydd (se t.ex. NJA 1958 s. 654, NJA 1971 s. 453). Undantag från denna princip kan endast göras med stöd i lag. Det viktigaste undantaget är möjligheten att avtala om att tvist skall lösas av skiljenämnd.

Det finns dock ingen lagregel som explicit ogiltigförklarar avtalsvillkor där part avtalat bort sin rätt till domstolsskydd. Den bestämmelse som istället kan användas är generalklausulen i 36 § avtalslagen om oskäliga avtalsvillkor.

Min slutsats är alltså att det avtalsvillkor som du nämner med största sannolikhet kommer ses som oskäligt.

Lawline RådgivareRådgivare