Arv, testamente, särkullbarn m.m.

H och A är gifta. De har ett gemensamt barn som heter C. A har dessutom en son, M från tidigare äktenskap. H och A har upprättat ett inbördes testamente med rätt för efterlevande make/maka att ärva den avlidnes kvarlåtenskap med full äganderätt. Efter en tid avlider A. Boet värderas till 600 000 kr. Ingen av parterna har någon enskild egendom. -Gör en värdemässig fördelning av boet. - Efter en tid avlider H, gör en värdemässig fördelning av boet. (Ärver endast M och H när A dör. I så fall hur mycket? Och ärver C samt M igen när H dör eller bara C? Och hur mycket?)

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

När en person avlider och denne var gift skall det först göras en bodelning mellan dödsboet och den efterlevande maken, 1 kap 5 § och 9 kap 1 § äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230. I bodelningen skall makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap 1 § ÄktB. Giftorättsgodset läggs samman och delas lika mellan makarna, 11 kap 3 § ÄktB. I ditt fall bestod giftorättsgodset av 600 000 kr som delas lika mellan A:s dödsbo och H, som alltså får 300 000 kr vardera. A:s 300 000 kr skall sedan fördelas enligt reglerna om arvs- och testamentsrätt i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.

När en person avlider är huvudregeln att dennes barn ärver kvarlåtenskapen med lika stor del var (arvslott), 2 kap 1 § ÄB.  Om den avlidne var gift skall kvarlåtenskapen istället tillfalla den efterlevande maken, vilket innebär att barnen får rätt till efterarv först när den efterlevande maken avlider, 3 kap 1-2 §§ ÄB. Undantag görs dock för barn som en avlidne haft sedan tidigare äktenskap, s.k. särkullbarn, som har rätt att få ut sitt arv direkt, 3 kap 1 § 1 st. ÄB.

I ditt fall hade makarna upprättat ett inbördes testamente som innebar att den efterlevande maken skulle ärva hela kvarlåtenskapen. Föräldrar kan dock inte göra sina barn arvlösa utan barnen har alltid rätt att begära jämkning av testamentet och på så vis få ut hälften av sin arvslott (laglott), se 7 kap 1 och 3 §§ ÄB. Särkullbarnet M har rätt att få ut sin laglott direkt, medan C får ut laglotten först när H avlider. C och M ärver alltså efter A 75 0000 kr (1/4 av 300 000 kr) var. Övriga 150 000 kr tillfaller H med full äganderätt. A:s kvarlåtenskap kommer alltså att fördelas så här: M får 75 000 kr (1/4 av 300 000 kr) och maken H får 225 000 kr (3/4 av 300 000 kr). H:s förmögenhet efter bodelning och arvskiftet blir 525 000 kr.

När H avlider skall makarnas gemensamma barn C först få ut sitt efterarv efter A, dvs. 75 000 kr, 3 kap 2 § ÄB. Kvarlåtenskapen efter H blir således 450 000 kr som tillfaller C som är H:s enda barn, 2 kap 1 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare