FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/12/2005

Lag på kontroll om drogfri tillställning?

Finns det någon lag på att man måste kolla alla (be dem blåsa i alkoblås) om man har satt ut att det ska vara drogfritt på en tillställning?

Lawline svarar

Hej, nej har man själv bestämt att tillställningen ska vara drogfri är detta en upplysning till gästerna om vad som gäller på tillställningen. Om och hur man vill kontrollera detta kan man i så fall välja själv. Man ser det som att gästerna som kommer på tillställningen ingår ett avtal med dig som arrangör; de accepterar dina avtalsvillkor i form av att vara drogfria och eventuellt låta sig kontrolleras om de vill komma på din tillställning. De har också valet att låta bli att komma om de inte vill acceptera dina villkor. Hoppas detta besvarar din fråga! Mvh,
Lawline RådgivareRådgivare