Betala eller bestrida parkeringsbot

Har fått en parkeringsböter av ett privatföretag för en tid jag inte befunnit mig på parkeringsplatsen. Jag har bevis för att jag inte befunnit mig på platsen. Detta säger företaget att det inte är godkänt. Hur ska jag ta mig vidare? Skall jag betala boten och processa efteråt eller ska jag bestrida utan att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Om det rör sig om en felparkeringsavgift är du skyldig att betala boten oavsett om du tycker denna är felaktig. Om du sedan får rätt i domstol betalas pengarna tillbaka.

I ditt fall misstänker jag att det rör sig om en kontrollavgift. Om så är fallet ska du inte betala, utan bestrida parkeringsbolagets krav.

Innan du går till domstol bör du känna till att du, om du förlorar målet, även får stå för parkeringsbolagets rättegångskostnader. Detta gäller dock inte om det är fråga om en felparkeringsavgift.

Lag (1976:206) om felparkeringsavgift
Förordning (1976:1128) om felparkeringsavgift

Lag (1976:206) om felparkeringsavgift
Förordning (1976:1128) om felparkeringsavgift

Vänligen,

Erik LindgrenRådgivare