FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2013

Bodelning mellan makar

Jag och min man ska skiljas. Vi har ett hus som min man ska köpa ut mig från, de är värderat och jag vet att halva vinsten ska jag skatta för till honom, dra av lagfarts kostnad och ev reparationer. Vi är överens om allt varför behöver vi då jurist hjälp? Är de något vi har glömt? Ska man även ta upp pension pga att jag inte jobbat heltid i ca 5år av de 20 vi varit gifta.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bodelning ska enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) kap. 9 § 1 st. 1 ske när ett äktenskap upphör. Med detta menas att egendomen ska fördelas mellan makarna.

Enskild egendom omfattas inte av bodelningen (vad som utgör enskild egendom framgår av ÄktB kap. 7 § 2) Inte heller omfattas föremål som uteslutande används för personligt bruk, såsom kläder och presenter. Även personliga presenter undantas från bodelningen ( ÄktB kap. 10 § 2).

Enligt ÄktB kap. 10 § 3 st. 1 undantas även "rättigheter som inte kan överlåtas eller som i annat fall är av personlig art". Det kan exempelvis vara fordran på lön osv. Ersättning för personskada och kränkning ersätts om beloppet finns i behåll vid ansökan om äktenskapsskillnad (ÄktB kap. 10 § 2 a).

I vissa fall kan även värdet av en makes pensionsförsäkring helt eller delvis undantas från bodelningen (ÄktB kap. 10 § 3 st. 3).

I övrigt ska giftorättsgodset fördelas mellan makarna.

Det som sker vid en bodelning är att en andelsberäkning. Då minskas värdet av vardera makens giftorättsgods  med hans/hennes skulder (ÄktB kap. 11 § 2). Det som återstår efter detta skall läggas samman till ett gemensamt värde som sedan ska delas lika mellan makarna (ÄktB kap. 1 § 3).

Att tänka på är också att det ska upprättas en handling som skrivs under av båda makarna (ÄktB kap. 9 § 5).

Lawline RådgivareRådgivare